HTML

SPORT FANATIC

Friss topikok

Címkék

Acélbikák (1) Adrian Newey (1) Aguri Szuzuki (1) Alain Prost (1) Alan Jones (1) Alba Volán (3) Albert Flórián (1) Albert Park (3) Alekszandr Zubkov (1) Allianz Arena (1) alpesi sí (2) Anglia (1) Április 1-je (1) Arjen Robben (2) Arsenal (1) Arsene Wenger (1) Atletico Madrid (4) Atletico Mineiro (1) atlétika (1) Ausztrál Nagydíj (6) Ausztria (1) Ayrton Senna (2) Azari Zsolt (1) Bajnokok Ligája (6) Barcelona (5) Bayern München (6) Bernie Ecclestone (2) BL (1) bob (1) Bolzano (1) Borussia Dortmund (2) Bozen Foxes (1) Brazília (2) Brendan Rodgers (1) Bundesliga (1) Carlo Ancelotti (2) Caterham (2) Chelsea (3) Circuit Gilles Villeneuve (1) Crans Montana (1) Cristiano Ronaldo (2) DAB (1) DAB Docler (1) Daniel Ricciardo (1) Darázs Rózsa (1) David Coulthard (1) David Luiz (1) David Moyes (2) Dél-Korea (3) Diego Costa (1) Diego Simeone (2) Divízió I/A (4) Donyeck (1) Dzsudzsák Balázs (3) EBEL (3) első (1) Esteban Gutierrez (1) Észak-Írország (1) F1 (17) FC Liverpool (2) Felipe Massa (1) Ferencváros (3) Fernando Alonso (10) Feröer (1) Ferrari (9) FIA (1) FIFA (1) Finnország (4) Forma-1 (4) Forma 1 (16) Formula-1 (16) Formula 1 (4) Fradi (2) Franck Ribéry (3) FTC (2) Gera Zoltán (1) Gojang (4) Görbicz Anita (1) Görögország (1) GP2 (1) Gyász (1) Győr (1) Győri Audi ETO KC (1) Heidum Bernadett (1) Helmut Marko (1) Hertha BSC (1) Hillsborough (1) hoki (3) Imola (1) Jack Wilshere (1) Japán (2) Jean Alesi (1) jégkorong (9) Jennifer Lopez (1) Jenson Button (4) Jordánia (1) José Mourinho (1) Jupp Heynckes (1) Kamui Kobajasi (2) Kanadai Nagydíj (1) Keszler Andrea (1) Kimi Raikkonen (7) Kínai Nagydíj (1) Kóger Dániel (1) Kónya Zsófia (1) köszöntő (1) Kovács Csaba (1) labdarúgás (17) Ladányi Balázs (1) Lajtos Szandra (1) La Liga (1) Leonardo (2) Lewis Hamilton (7) Lionel Messi (3) Liverpool FC (1) Lotus (2) Luis Suárez (1) Magnussen (1) Magyarország (9) magyar foci (3) Magyar Jégkorong Szövetség (4) magyar válogatott (7) Malajzia (1) Maláj Nagydíj (1) Manchester City (1) Manchester United (6) Manuel Machata (1) Marco Mattiacci (1) Mario Götze (1) McLaren (6) Melbourne (3) Mercedes (5) Michael Schumacher (4) Mika Hakkinen (1) Miklós Edit (3) Montréal (1) Mosport (1) Motaz Salhani (1) München (1) NB I (1) Népstadion (1) Neymar (1) Nico Hülkenberg (1) Nico Rosberg (6) Novák Dezső (1) Nyon (1) Ocskay Gábor (2) Olimpia (3) Olympiakosz Pireusz (1) Ördögkatlan (1) Orosz Pál (1) O Globo (1) Paris Saint Germain (1) Paris SG (1) Pastor Maldonado (1) Pep Guardiola (4) Philipp Lahm (1) Pintér Attila (5) Pitbull (1) Premier League (1) Primera División (2) PSG (2) Puskás-díj (1) Puskás Ferenc Stadion (1) rangadó (1) Real Madrid (4) Red Bull (5) reklám (1) Renaud Lavillenie (1) Rich Chernomaz (5) rivalizálás (1) Robert Kubica (1) Robin van Persie (2) Romain Grosjean (1) Románia (1) Ronaldinho (1) Ross Brawn (1) rövid pályás gyorskorcsolya (1) Rudolf Gergely (1) rúdugrás (1) Ryan Giggs (1) Sanghaj (1) San Marino (1) SAPA Fehérvár AV19 (2) SAPA Fehérvár AV 19 (1) Sauber (2) Sebastian Vettel (6) Sebők Balázs (1) Sepang (1) Sergio Agüero (1) Sergio Perez (1) Sergio Ramos (2) Sheffield (1) short track (1) siker (1) Sir Alex Ferguson (1) Sofron István (2) Stefano Domenicali (1) Steven Gerrard (1) Szalai Ádám (1) Szergej Bubka (1) Szíria (1) Szlovénia (2) Szocsi 2014 (3) Szuperkupa (1) Takuma Szato (1) Tata Martino (2) Téli olimpia (3) Thomas Doll (2) Tito Vilanova (1) U18 női jégkorong világbajnokság (1) UEFA (1) Újpest (1) Újpest FC (1) Ukrajna (2) V6 turbó (1) válogatott (3) Varga Zoltán (1) világbajnokság (7) világcsúcs (1) Világkupa (1) Volán (1) Wayne Rooney (1) Címkefelhő

Szamurájok négy keréken - Japánok az F1-ben

2014.04.13. 14:20 boldizsarmarci

Kamui Kobajasi egy év szünet után tért vissza a Formula 1-be, így újra van japán pilóta a mezőnyben. A Sauber istálló a 2012-es szezon utáni döntését, miszerint menesztik a közönségkedvenc pilótát, sokan nem értették, ám Kobajasinak sikerült az, ami sok sorstársának nem. Az előzéskirály visszaküzdötte magát a csúcskategóriába, és a Caterham csapat szerényebb képességű autójával mutathatja meg újra képességeit. Kobajasi visszatérő versenyén már az első kanyarban megtórpedózta Massát, ám kétségtelen, hogy az egyik, ha nem a legtehetségesebb Forma-1-et megjárt pilóta a felkelő nap országából. De mire volt képes eddig ő és összesen tizenhat honfitársa a száguldó cirkuszban?

A japán versenyzők F1-ben való feltűnése a híres 1976-os Lauda-Hunt versenyfutás utolsó fordulójához köthető, amely az első Japán Nagydíj volt a világbajnokságok történetében. Rögtön három hazai pilótának szurkolhattak a nézők a Fuji Speedwayen, és nem is szerepelt rosszul a triumvirátus. Az élete egyetlen F1-es futamán elinduló Maszahiro Haszemi a pénteki szabadedzésen az élen végzett, majd az előkelő tizedik rajtkockába kvalifikálta magát. A futamon ugyan csak az utolsó helyen ért célba, ám ő futotta a verseny leggyorsabb körét. Kazujosi Hosino is szép emlékeket őrizhet az első futamáról, a huszonegyedik helyről rajtolva már a harmadik helyen autózott Tyrelljével, ám sajnos egy műszaki hiba véget vetett versenyének. A trió harmadik tagja, Noritake Takaharát a kilencedik helyen intették le. Maszami Kuvaszima is nevezett a versenyre, ám a kvalifikáción lassúnak bizonyuló pilótát nem támogatta tovább a szponzora, így Williamsébe Hans Binder ülhetett be a futamra. Egy évvel később, az 1977-es Japán Nagydíjon Takahara és Hosino ismét rész vett, előbbi kiesett, utóbbi pedig a tizenegyedik helyen futott be, míg az pályafutása egyetlen F1-es versenyén elinduló Kunimicu Takahasi kilencedikként ért célba.

Ezután viszont tíz évet kellett várni a következő japánra: Szatoru Nakadzsima a Lotus pilótájaként mutatkozott be 1987-ben Brazíliában, ám ellentétben elődeivel, öt éven keresztül aktív tagja maradt a mezőnynek. A vakmerő versenyző három évet a Lotusnál, kettőt a Tyrellnél eltöltve összesen 74 versenyen vett részt. Legjobb eredménye két negyedik hely, az egyiket 1989-ben Ausztráliában, özönvízszerű esőben, a leggyorsabb kört megfutva szerezte meg. Az 1988-ban debütáló Aguri Szuzuki szintén évekig, kisebb megszakításokkal 1995-ig versenyzett a Forma 1-ben. Ő az első japán versenyző, aki dobogóra állhatott egy F1-es versenyen, ráadásul hazai pályán, a Japán Nagydíjon az övéivel ünnepelhette harmadik helyét. 2006-ban csapatot alakított Super Aguri néven, ám az istálló pénz híján 2008 májusában becsődölt. Szuzukinak forró pillanatai is akadtak pályafutása során...

Nakadzsima és Szuzuki kisebb-nagyobb sikerei után a kilencvenes években újabb hat japán pilóta mutatkozott be a Forma 1-ben, közülük a 1992-ben debütáló Ukjo Katajama a mai napig a legtöbb F1-es futamon elinduló japán. Katajama annak ellenére rendelkezik 94 rajttal, hogy nagyobb sikereket nem ért el: legjobb eredménye két ötödik hely, az egyik a rosszemlékű, 1994-es imolai futamról. Az 1993-ban és 1994-ben bemutatkozó Tosio Szuzuki és Hideki Noda két, illetve három versenyen vett részt, ám egyikük sem alkotott maradandót a száguldó cirkuszban, ellentétben Taki Inuével, aki ugyan szintén nem az előzéseiről és eredményeiről marad híres, ám az 1995-ös Magyar Nagydíjon történtek beleivódtak a Forma 1-et követők emlékeibe. Az éppen kieső japánt ugyanis elütötte a medical car...

A Prost istálló ülését megvásárló Sindzsi Nakanóban talán több volt, mint az 1997-ben elért két hatodik hely, amelyet a csapattárs Panis lábtörésével végződő Kanadai, és a klasszikus "hova tűnt Damon Hill"-szállóigét hozó Magyar Nagydíjon szerzett, ám 33 versennyel a háta mögött búcsút intett a száguldó cirkusznak. Toranoszuke Takagi 1998-ban és 1999-ben egy híján ugyanannyi futamot teljesített, mint Nakano, de pontot nem szerzett az alapvetően gyors, de sok galibát okozó pilóta.

2002-ben mutatkozott be a sokáig legjobb japán pilótának kikiáltott Takuma Szato, aki 2008 közepéig volt tagja a mezőnynek. A kis japán vitathatatlan gyorsasága, és jó eredményei mellett legalább ennyi butaságot is elkövetett pályafutása során. Ám tény, hogy mindezidáig ő büszkélkedhet a legjobb világbajnoki helyezéssel a felkelő nap országából érkezett pilóták közül, ugyanis 2004-ben az egyéni összetett nyolcadik helyezését szerezte meg. Szato ugyanebben az évben dobogóra is állt, a harmadik lett az Egyesült Államok Nagydíján, így 15 évvel Nakadzsima sikere után a második dobogós pozíciót elérő japán versenyző lett a Forma 1 történetében.

 2006-ban a már említett Super Aguri istálló Szato mellett további két további honfitársának adott lehetőséget, ám Judzsi Ide és Szakon Jamamoto is a mezőny végén autózott, előbbi négy, utóbbi huszonegy versenyen vett részt az F1-ben. Ide szuperlicencét az FIA példátlan módon bevonta reménytelen lassúsága és a San Marinói Nagydíjon Albers ellen elkövetett "merénylete" miatt.

Kazuki Nakadzsima, Szatoru fia a Toyota protezsáltjaként vehetett részt 36 versenyen a Williams színeiben, ám nem kísérték hangos sikerek a pilóta munkásságát. Legjobb eredménye egy hatodik hely, ám 2009 végén észrevétlenül távozott a száguldó cirkusz porondjáról. Ami Nakadzsimának a vég, az a már említett Kamui Kobajasinak a kezdet volt, a Caterham csapat idén visszatérő pilótája ugyanis 2009 utolsó két versenyén mutatkozhatott be Timo Glock sérülése miatt a gyári Toyota színeiben. Kobajasi remekül debütált, pontot ugyan nem szerzett, ám nagy csatát vívott Brazíliában a világbajnoki címet a futamon megszerző Buttonnal, a második versenyén pedig már tapasztalt csapattársát, Trullit megelőzve lett hatodik Abu-Dzabiban. A Toyota kivonulása után Kamui a Saubernél eltöltött három év és három világbajnoki 12. helyezés (2010,2011,2012), valamint egy év kényszerpihenő után - amelyet egyébiránt az Endurance világbajnokságon egy Ferrarit vezetve töltött el, valamint promóciós eseményeken egy F1-es Ferrarit is vezetett - tagja újra idén a mezőnynek.

Kobajasi vitathatatlan gyorsasága mellett kevesebb butaságot csinál, mint elődei, ezzel lemoshatja a kamikaze jelzőt, amellyel az évek alatt a japán pilótákat illeték. Bár a Caterhammel szinte biztosan nem fog újra dobogóra állni, mint tette azt harmadik japánként 2012-ben a Japán Nagydíjon, de csakúgy, mint többi honfitársa, mindenféleképpen üde színfoltja a világbajnokságnak.

(Fotók: nso.hu, f1hingary.fw.hu)

Szólj hozzá!

Címkék: Japán Ferrari F1 Formula-1 Forma 1 Sauber Caterham Kamui Kobajasi Aguri Szuzuki Takuma Szato

A bejegyzés trackback címe:

https://sportfanatiq.blog.hu/api/trackback/id/tr566283102

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása