Az Ausztrál Nagydíjjal elindult a Forma 1 2014-es szezonja. A tesztek alapján a közvélemény (köztük mi is) izgalmas versengést, kaotikus futamot és műszaki hibák tömkelege miatt félreálló autókat vizionált, ám csalódnunk kellett. Nem rágtuk tövig a körmünket, kevés akciónak és monoton vonatozásnak lehettünk szemtanúi. Az idény előtti beharangozónkban a magyar labdarúgó-válogatottal vontunk párhuzamot, és most kijelenthetjük: a "harapós" után a Forma 1 sem állította vissza renoméját az első bizonyítási lehetőségén. Ez a versenyzés már nem az a versenyzés, mint amit jó pár éve láttunk, és az idén bevezetett 1.6 literes V6-os turbómotorok után nyugodtan elnevezhetjük a sorozatot Forma 1.6-nak...
Ettől függetlenül lezajlott a verseny, és egy rég látott vidám, szimpatikus dobogóval végződött az Ausztrál Nagydíj. Csapatról csapatra, pilótáról pilótára a legrosszabbtól a legjobb teljesítményekig megfelelően megnézzük, kivel mi történt a futam során, melyek után talán újabb következtetéseket is le tudunk vonni a további esélyeket illetően, valamint egy-két érdekességet is megosztunk olvasóinkkal.
LOTUS-RENAULT (Grosjean kiesett, Maldonado kiesett)
Nem volt könnyű hétvégéje a csapatnak, mint ahogy arra számítottak is, Grosjean a borzasztóan sikerült tesztek után már a célba éréssel is elégedett lett volna. A pénteki nap során Maldonado mért kört sem tudott futni, és Grosjean sem szerepelt fényesen, a kvalifikáció pedig totális csőddel ért fel: a utolsó két helyen végzett a két pilóta. A francia a problémák okán a futamot végül a boxutcából kezdte el, és ahogy a mondás tartja, a szegény embert az ág is húzza, már a futam előtt áthajtásos büntetést kapott, miután korábban gurult ki a pályára a megengedettnél. Maldonado kimaradt az első körben történt koccanásokból, ám végül egyik versenyző sem jutott el a kockás zászlóig, mindketten az energia-visszanyerő rendszer meghibásodása miatt volt kénytelen búcsúzni a küzdelmektől. Így múlik el a világ dicsősége egy év alatt: a tavalyi futamot Raikkonen révén megnyerő Lotus most a mezőny legrosszabb teljesítményével rukkolt elő.
CATERHAM-RENAULT (Ericsson kiesett, Kobajasi kiesett)
A Caterham sem büszkélkedhet hétvégi teljesítményével, egyik autójuk sem látta meg a kockás zászlót. Kobajasi ugyan egy bravúros kvalifikáció után a 14. helyről kezdhette meg a futamot, ám már az első kanyarban a sóderágyban végezte. A japán jól jött el a rajttól, ám az első kanyarhoz érve hátulról beleszállt Massa Williamsébe, ami a verseny végét jelentette számára. Habár a nagy visszatérő magára vállalta a felelősséget és azonnal bocsánatot kért a braziltól, végül elmaradt a büntetés, mivel a csapat a hátsó fék hibájával magyarázta az esetet. Ericsson sem tudta befejezni élete első versenyét, miután a csapat az autó leállítására szólította fel olajnyomás-problémák miatt.
MARUSSIA-FERRARI (Chilton 13., Bianchi kiesett)
A két Marussia ugyan már a futam rajtjánál problémákkal küszködött, ám végül hasznos versenykilométereket tettek meg a csapat pilótái. A felvezető kör kezdetén Chilton autója nem indult el a rajtrácsról, míg a rajtot Bianchi problémái miatt kellett elhalasztani. Mindketten a boxutcából voltak kénytelenek nekivágni a versenynek és a brit végül az utolsó, 13. helyen fejezte be a futamot, mellyel folytatja jó szériáját: eddig karrierje minden futamán célba ért! Bianchinak több problémája akadt, ám pár, a garázsban eltöltött kör után visszatért a pályára körözni a francia tehetség, végül nyolc kört kapva, helyezetlenül végzett.
SAUBER-FERRARI (Sutil 11., Gutierrez 12.)
A svájci egylet pilótái műszaki gondok és megfelelő tempó nélkül, csendesen fejezték be a futamot. Már az idény eleji tesztek, a pénteki szabadedzések és a kvalifikáció során is látszott, amit végül a verseny is igazolt: a Sauber autói megbízhatóak, ám egész egyszerűen nem elég gyorsak. Sutil kimaradt az incidensekből, és a safety car beküldése után egykiállásos stratégiára váltott, ám így sem tudott a pontszerző zónába kerülni. Gutierrez a gyenge időmérős eredménye, és egy váltócsere okán kapott öt rajthelyes büntetés miatt a mezőny végéről vágott neki a viadalnak, és már a harmadik kanyarban bajba keveredett: eltalálta Perezt, így új vezetőszárnyért hajthatott a boxba. Végül csapattársa mögött, a 12. helyen ért célba.
TORO ROSSO-RENAULT (Vergne 8., Kvyat 9.)
A kisbikák már az időmérőn is remek teljesítményt nyújtottak, a versenyen pedig dupla pontszerzést ünnepelhettek. Vergne és Kvyat is a mezőnnyel tudott autózni a futam során, a Ferrarikkal, Hülkenberggel és Bottassal harcoltak a pontszerző helyekért, annak ellenére, hogy még mindig küszködnek a fékrendszerrel. Vergne-nek még egy-két kisebb vezetői hiba is belefért, és Ricciardo kizárása után 4 pontot szerezve futott be a nyolcadik helyen csapattársa, az újonc Kvyat előtt, aki a Forma 1 legfiatalabb pontszerzőjévé avanzsált, 19 évesen, 10 hónaposan és 18 naposan gyűjtötte be élete első pontjait, ráadásul élete első versenyén. A rekord nem másé volt korábban, mint egy bizonyos Sebastian Vettelé...
FORCE INDIA-MERCEDES (Hülkenberg 6., Perez 10.)
A csapathoz visszatérő Hülkenberg szokásához híven erőn felül teljesített, és egész hétvégén jóval csapattársa előtt autózott. A német a futam elején alaposan bekezdett, és sokáig a negyedik helyen autózott, ám a kiállások során Button és Alonso is elment mellette, a williamses Bottas tempóját pedig nem tudta tartani és végül ott fejezte be a versenyt, ahonnan elindult, a hetedik helyen. Ricciardo kizárása után azonban a hatodik helyre ugrott előre. A tehetséges pilóta pályafutása során először ért célba Melbourne-ben, és annak ellenére kasszírozott be nyolc pontot, hogy ő maga is beismerte, van még hova fejlődniük a többi csapathoz képest. Pereznek pechesebben alakult a futama, mindkét Sauberrel meggyűlt a baja, a harmadik kanyarban Gutierrez koccolta le autóját, emiatt defektet kapott. A mexikói sok időt vesztett az első körös kiállással, ám a safety car beállásakor javított pozícióján. A futamot a pontszerző zónán kívül, a 11. helyen fejezte be, miután sok időt vesztegetett el a másik Sauber, Sutil autója mögött, ám a már említett Ricciardo miatt feljebb lépett az egy pontot érő 10. helyre.
FERRARI (Alonso 4., Raikkonen 7.)
A patinás olasz istálló csalódást okozott, sem Alonso, sem Raikkonen nem tudta felvenni a versenyt az élen autózókkal, sőt, a középcsapatokkal is meggyűlt a bajuk. A verseny képe alapján szinte ugyanott tartanak, mint az elmúlt években: ott vannak ugyan a pontszerző helyeken, ám most jóindulattal is csak a negyedik erőnek tekinthetjük a vörös autókat. A futam elején minden jel arra mutatott, hogy spórolnak a Ferrarik, ám hamar rá kellett eszmélnünk: egyelőre ennyire képesek a maranellóiak. Alonso szokásához híven kihozta a maximumot a futamból, ám jelzésértékű, hogy csak a kiállások során volt képes Hülkenbergen átlépni. Raikkonen még láthatóan szenved a beállításokkal, több elfékezése is jelzi, hogy nem érzi még komfortosan magát a Ferrariban. Alonso ugyan elégedett volt a problémamentes futammal, ám ő is kiemelte, a győztes mögötti 35 másodperces hátrány sok...
WILLIAMS-MERCEDES (Bottas 5., Massa kiesett)
Ugyan csak a hatodik (a kizárás után ötödik) helyre tudta behozni a többre érdemes autót a finn Bottas, érdemes lesz még odafigyelni az angol alakulatra az idény során. Pechesen alakult számukra az egész hétvége, a kvalifikáción eleredő eső nem feküdt az autónak, a tetejébe Bottas még egy öt rajthelyes büntetést is begyűjtött váltócsere miatt. Ennek ellenére a finn a 15. helyről rajtolva szerzett 10 pontot, és ha nem csapja oda a jobb hátsó kerekét a falnak a 10. körben, akkor akár a dobogót is megcsíphette volna. A tehetséges versenyző nagy kedvvel versenyzett az egész futam során, jóformán csak az ő előzései nyújtottak némi izgalmat a monoton vonatozás közepette. Massát már az első kanyarban kiütötte Kobajasi, így sajnos nem kaptunk reális képet a csapat erejéről, Bottas előretörése és jó versenytempója azonban bizakodásra adhat okot a csapaton belül. Érdekesség, hogy a mostani 10 pontjával a csapat már most öttel többet gyűjtött, mint tavaly összesen...
McLAREN MERCEDES (Magnussen 2., Button 3.)
Bár nyilvánvaló volt, hogy a tavalyi szezon után csak jobb jöhet a legendás csapat számára, ám azt nem gondoltuk, hogy az újonc Magnussen hiba nélkül hozza be autóját a harmadik helyre, ami Ricciardo kizárása után ezüstérmet eredményezett! A dán versenyző remek teljesítményével a második legfiatalabb versenyző, aki dobogóra tudott állni Forma 1-es versenyen, a rekordtartó természetesen nem más, mint Vettel. A tehetséges versenyző a rajt pillanataiban élt csak át meleg pillanatokat, ám remekül korrigálta az autó kibicsaklását. Button hozta szokásos lesipuskás formáját, a Bottas által pályán hagyott törmelékek miatt a pályára hajtó safety carral egy időben cserélt abroncsokat, és a második kiállását is az elsők között ejtette meg, amivel átugrotta többek között Alonsót és Hülkenberget is. A kettős pontszerzéssel a McLaren a konstruktőri tabella élén várja a második futamot.
RED BULL-RENAULT (Ricciardo kizárva a 2. helyről, Vettel kiesett)
Ami szinte lehetetlennek tűnt a tesztek után, az első futamon megtörtén: célba ért, sőt, dobogón végzett a Red Bull autója, és ami még furcsább, nem Vettel, hanem Ricciardo hozta a pár héttel ezelőtt valószínűtlen eredményt a csapat számára. Az ausztrál hazai pályán, élete első red bullos versenyén kormányozta be autóját a második helyre, nagy csatában múlva felül Magnussent. Ricciardónak sikerült az, ami Webbernek előtte évekig egyszer sem: az övéi előtt ünnepelhetett a pódiumon. A futam leintése után aztán jött a pofon: az ausztrál autójában túl nagy volt az üzemanyag-áramlás, így megfosztották második helyétől... Ennek ellenére semmi kétség, Christian Hornerék jól döntöttek, amikor Ricciardót ültették a visszavonuló honfitárs helyére. A címvédő Vettelnek talán ez volt pályafutása legrosszabb hétvégéje, már szombaton is problémákkal a küszködött, a Renault szoftvereinek a frissítésére volt szüksége az autójában, miután a szenzorok az üzemanyag 100 kg/órás átfolyási sebesség túllépéséről adtak jelet. Feltehetőleg ez is közrejátszott abban, hogy a német nem tudta felvenni a versenyt a többiekkel, az időmérőn már a Q2-ben kiesett, amire kis túlzással emberemlékezet óta nem volt példa. Majd miután a futamon sorra mentek el mellette a vetélytársak, a boxba hajtott és feladta a versenyt. Vettel a motor erőtlenségére panaszkodott, ami továbbra is intő jel a gárdának, csakúgy, mint az üzemanyag-ellátási problémák, Ricciardo jó versenytempója ellenére.
MERCEDES (Rosberg 1., Hamilton kiesett)
Ahogy azt sejteni lehetett, a Mercedes gyári autóival nem tudta felvenni a versenyt a mezőny a hétvége folyamán, Rosberg tetemes, 24.5 másodperces előnnyel nyerte a futamot. A német a kvalifikáció után nem volt elégedett, hibázott a gyors körén, így Hamilton és Ricciardo is megelőzte őt, ám egy remek rajtnak köszönhetően már az első kanyar után átvette a vezetést és magabiztosan, gond nélkül gyűjtötte be pályafutása negyedik győzelmét. Így már csak eggyel marad el édesapja, a világbajnok Keke Rosberg teljesítményétől, ő ötször nyert pályafutása során. Hamilton már nem volt ilyen szerencsés, az első helyről rajtoló brit már a futam elején kiállni kényszerült. A 2008-as világbajnok a motor egyik hengerének a hibája miatt parkolt be a boxba, amely jelzi, amitől a csapat már a tesztek óta óva inti a közvéleményt: még a legtöbb tesztkilométert futó istállót is bármikor megtréfálhatja a technika ördöge.
(Fotók: Formula1.com)