HTML

SPORT FANATIC

Friss topikok

Címkék

Acélbikák (1) Adrian Newey (1) Aguri Szuzuki (1) Alain Prost (1) Alan Jones (1) Alba Volán (3) Albert Flórián (1) Albert Park (3) Alekszandr Zubkov (1) Allianz Arena (1) alpesi sí (2) Anglia (1) Április 1-je (1) Arjen Robben (2) Arsenal (1) Arsene Wenger (1) Atletico Madrid (4) Atletico Mineiro (1) atlétika (1) Ausztrál Nagydíj (6) Ausztria (1) Ayrton Senna (2) Azari Zsolt (1) Bajnokok Ligája (6) Barcelona (5) Bayern München (6) Bernie Ecclestone (2) BL (1) bob (1) Bolzano (1) Borussia Dortmund (2) Bozen Foxes (1) Brazília (2) Brendan Rodgers (1) Bundesliga (1) Carlo Ancelotti (2) Caterham (2) Chelsea (3) Circuit Gilles Villeneuve (1) Crans Montana (1) Cristiano Ronaldo (2) DAB (1) DAB Docler (1) Daniel Ricciardo (1) Darázs Rózsa (1) David Coulthard (1) David Luiz (1) David Moyes (2) Dél-Korea (3) Diego Costa (1) Diego Simeone (2) Divízió I/A (4) Donyeck (1) Dzsudzsák Balázs (3) EBEL (3) első (1) Esteban Gutierrez (1) Észak-Írország (1) F1 (17) FC Liverpool (2) Felipe Massa (1) Ferencváros (3) Fernando Alonso (10) Feröer (1) Ferrari (9) FIA (1) FIFA (1) Finnország (4) Forma-1 (4) Forma 1 (16) Formula-1 (16) Formula 1 (4) Fradi (2) Franck Ribéry (3) FTC (2) Gera Zoltán (1) Gojang (4) Görbicz Anita (1) Görögország (1) GP2 (1) Gyász (1) Győr (1) Győri Audi ETO KC (1) Heidum Bernadett (1) Helmut Marko (1) Hertha BSC (1) Hillsborough (1) hoki (3) Imola (1) Jack Wilshere (1) Japán (2) Jean Alesi (1) jégkorong (9) Jennifer Lopez (1) Jenson Button (4) Jordánia (1) José Mourinho (1) Jupp Heynckes (1) Kamui Kobajasi (2) Kanadai Nagydíj (1) Keszler Andrea (1) Kimi Raikkonen (7) Kínai Nagydíj (1) Kóger Dániel (1) Kónya Zsófia (1) köszöntő (1) Kovács Csaba (1) labdarúgás (17) Ladányi Balázs (1) Lajtos Szandra (1) La Liga (1) Leonardo (2) Lewis Hamilton (7) Lionel Messi (3) Liverpool FC (1) Lotus (2) Luis Suárez (1) Magnussen (1) Magyarország (9) magyar foci (3) Magyar Jégkorong Szövetség (4) magyar válogatott (7) Malajzia (1) Maláj Nagydíj (1) Manchester City (1) Manchester United (6) Manuel Machata (1) Marco Mattiacci (1) Mario Götze (1) McLaren (6) Melbourne (3) Mercedes (5) Michael Schumacher (4) Mika Hakkinen (1) Miklós Edit (3) Montréal (1) Mosport (1) Motaz Salhani (1) München (1) NB I (1) Népstadion (1) Neymar (1) Nico Hülkenberg (1) Nico Rosberg (6) Novák Dezső (1) Nyon (1) Ocskay Gábor (2) Olimpia (3) Olympiakosz Pireusz (1) Ördögkatlan (1) Orosz Pál (1) O Globo (1) Paris Saint Germain (1) Paris SG (1) Pastor Maldonado (1) Pep Guardiola (4) Philipp Lahm (1) Pintér Attila (5) Pitbull (1) Premier League (1) Primera División (2) PSG (2) Puskás-díj (1) Puskás Ferenc Stadion (1) rangadó (1) Real Madrid (4) Red Bull (5) reklám (1) Renaud Lavillenie (1) Rich Chernomaz (5) rivalizálás (1) Robert Kubica (1) Robin van Persie (2) Romain Grosjean (1) Románia (1) Ronaldinho (1) Ross Brawn (1) rövid pályás gyorskorcsolya (1) Rudolf Gergely (1) rúdugrás (1) Ryan Giggs (1) Sanghaj (1) San Marino (1) SAPA Fehérvár AV19 (2) SAPA Fehérvár AV 19 (1) Sauber (2) Sebastian Vettel (6) Sebők Balázs (1) Sepang (1) Sergio Agüero (1) Sergio Perez (1) Sergio Ramos (2) Sheffield (1) short track (1) siker (1) Sir Alex Ferguson (1) Sofron István (2) Stefano Domenicali (1) Steven Gerrard (1) Szalai Ádám (1) Szergej Bubka (1) Szíria (1) Szlovénia (2) Szocsi 2014 (3) Szuperkupa (1) Takuma Szato (1) Tata Martino (2) Téli olimpia (3) Thomas Doll (2) Tito Vilanova (1) U18 női jégkorong világbajnokság (1) UEFA (1) Újpest (1) Újpest FC (1) Ukrajna (2) V6 turbó (1) válogatott (3) Varga Zoltán (1) világbajnokság (7) világcsúcs (1) Világkupa (1) Volán (1) Wayne Rooney (1) Címkefelhő

Hamilton, Rosberg és a többiek - GP2-ből az F1-be

2014.04.28. 07:58 boldizsarmarci

A 2014-es szezon előtt a Caterham jelentette be utoljára pilótapárosát. Az istálló színeiben a nagy visszatérő, Kamui Kobajasi és egy feltörekvő fiatal, Marcus Ericsson versenyez az idei szezonban. Erről a hírről nem is kéne több szót ejteni, a két pilóta nem tudja megváltani a világot a Caterham gyengécske autójával. Azonban a bejelentéssel biztossá vált, hogy folytatódik egy sorozat, amely 2005-ben kezdődött: azóta minden évben legalább egy versenyző a Forma 1-ben folytathatja pályafutását a GP2 küzdelmei után. De hogyan hívták fel magukra az F1 figyelmét, és mire voltak képesek a száguldó cirkuszban az egykoron a GP2-ben vitézkedő versenyzők?

(Rosberg és Hamilton még a gokartos időszakból 2001-ben)

Nico Rosberg, Lewis Hamilton, Nico Hülkenberg, Pastor Maldonado, Romain Grosjean, Esteban Gutierrez - mi a közös ezekben a srácokban? Mindannyian a GP2 szériából küzdötték fel magukat a csúcskategóriába, és meg is tudtak ott ragadni. Ám amíg az F1 előszobájának szánt sorozat első éveiben szinte magától érthetődő volt a legeredményesebb fiatal versenyzők feljebb lépése, idén már csak a svéd Ericsson jutott szerződéshez az elit szériában.

A GP2 széria 2005-ben vette kezdetét, az egykori Forma 3000-es sorozat utódaként a Forma 1 kereskedelmi jogait birtokló Bernie Ecclestone és az akkori renault-s csapatfőnök, Flavio Briatore ötletéből, a célja pedig nem más, mint a tehetségek kinevelése a Forma 1-nek. A fiatal pilóták egyenlő feltételek között, egyforma autókkal mérethetik meg magukat és hívhatják fel jó teljesítményükkel az F1-es csapatfőnökök figyelmét, ráadásul a száguldó cirkusz betétfutamaiként két futamot is biztosítanak erre a szervezők. Ez a széria első éveiben működött is, 2005-től 2011-ig az év végi elszámolásnál dobogós helyeken végző pilóták közül csak két versenyző, Alexander Prémat és Luca Filippi - valamint bizonyos Giorgio Pantano, aki a 2008-as GP2-es bajnoki címe előtt, 2004-ben a Jordan csapattól már lehetőséget kapott - nem szerepelhetett később a Forma 1-ben.

A 2005-ös szezon első három helyezettje közül Nico Rosberget már nem kell bemutatni, háromszoros futamgyőztes, élete első F1-es viadalán 2 pontot szerzett, valamint megfutotta a verseny leggyorsabb körét, ma a Mercedes gyári istállójának versenyzője. A második helyezett Heikki Kovalainen neve szintén jól cseng, élete egyetlen futamgyőzelmét nálunk, a Hungaroringen aratta egy McLaren-Mercedessel. A bronzérmes Scott Speed nem tudott sokat letenni az asztalra a Toro Rossóval, viharos körülmények között távozott másfél év után a csapatfőnökkel, Franz Tosttal állítólagosan tettlegességig fajuló vitája után.

A 2006-os bajnok minden kétséget kizáróan a GP2 9 éves történelmének legnagyobb neve. Lewis Hamilton nagy csatában győzte le a háromszoros Formula 1-es világbajnok Nelson Piquet fiát. Emlékezetes, ahogy a törökországi forduló második versenyén a verseny elején megpördülő brit pilóta a második helyre küzdötte fel magát, ezzel (is) bizonyítva a Mclaren csapatvezetőjének, Ron Dennisnek, hogy megérett a csúcskategóriában való versenyzésre. A többi már történelem, a 2008-ban világbajnoki címet szerző Hamilton azóta Rosberggel együtt a Mercedes sikeréért küzd az elit kategóriában. Nelson Piquet Jr. egy dobogós helye mellett a 2008-as Szingapúri Nagydíjon történt 'crashgate' botrányról marad emlékezetes, amikor is a Renault színeiben versenyző pilótát Briatore csapatfőnök utasította, hogy ütközzön a falnak, így segítve a világbajnok csapattárs Fernando Alonsót a futam megnyerésében. A brazil tehetségesebb volt annál, hogy így fejeződjön be a pályafutása, azonban ez az ügy örökre pontot tett Forma 1-es álmainak végére.

A 2007-es év győztese, a Jordan színeiben 2004-ben bemutatkozó - éppen a már említett Pantanót anyagi gondjai miatt helyettesítő - Timo Glock lett, és ez meggyőzte az akkor még aktív Toyota gyári csapatát, ám három dobogós helyezésével nem váltotta meg a világot a német pilóta. A japán csapat 2009-es F1-es szerepvállalásának végével az akkor bemutatkozó Virgin, majd a névváltás után a Marussia csapatánál próbálkozott sikertelenül, ma a német túraautó bajnokságban, a DTM-ben szerepel. Az ebben az esztendőben ezüstérmes Lucas di Grassi még két évet lehúzott a szériában, és két év végi harmadik helyével biztosította magának a 2010-es szezonra a száguldó cirkuszban való debütálását a Virgin színeiben, éppen Glock csapattársaként, ám egy év után kikerült a mezőnyből. A 2007-es 'évfolyamból' az év végi elszámolásnál hatodik helyezett Kazuki Nakajima jutott még szerződéshez a 2008-as szezonra, mégpedig a legendás Willams csapat színeiben próbálhatott szerencsét, ám ez inkább volt köszönhető a motorszállító Toyota szerepvállalásának, mint kimagasló tehetségének, két szezon után, pár pontszerzés után távozott a porondról. Egyébiránt a bajnok Glock szezonja nem volt hibátlan, az alábbi videón a csapattárs Zuberrel rontják el ritkán látható módon a rajtot Franciaországban...

A 2008-as dobogósok közül a már sokadszorra említett Pantanóra annak ellenére nem számítottak a csúcskategóriában, hogy megnyerte a sorozatot. Az ezüstérmes Bruno Senna ha a következő évben nem is, ám 2010-ben a Hispania színeiben már bemutatkozhatott, 2011-ben a Lotusnál versenyzett pár futam erejéig, 2012-ben pedig a Williamsnél húzott le egy évet, ám hiába a Forma 1-ben nagyon jól csengő név, az egykori legenda, Ayrton Senna unokaöccse nem tudta azt a teljesítményt nyújtani, amit elvártak tőle. Az esztendő harmadik helyezettjéről, Lucas di Grassiról már tettünk említést, a negyedik Romain Grosjeant pedig ma már nem kell bemutatni. A francia akkor még a teljes évre nem, ám a 2009-es szezon második felére már szerződést kapott a Renault-tól, a 'crashgate' botrány miatt kiebrudalt Piquet Jr helyére. Akkor Grosjean még nem tudta bizonyítani rátermettségét, ám 2012-ben újabb lehetőséget kapott az akkor már Lotus néven szereplő csapattól. Folyamatos ütközései és kapkodásai miatt azt hihettük, hogy a második eséllyel sem tud élni a francia pilóta, ám Eric Boullier kitartott mellette, és ezt a tavalyi évben nyújtott jó teljesítményével hálálta meg. Nyugodtan kijelenthetjük, ha Grosjean megkapja a megfelelő technikát, akkor a jövőben a világbajnoki címért is harcba szállhat! Az akkori hatodik helyezett Sebastien Buemi a Toro Rossóval bizonyíthatott a következő esztendőben, és ígéretesen is kezdett a svájci, de 2011 végén nem hosszabították meg szerződését az olasz istállónál. Buemi manapság a Red Bull Racing tartalékversenyzője.

A 2009-es esztendő első helyezettje a mai Forma 1-es mezőny másik nagy ígérete Grosjean mellett. Nico Hülkenberget a Williams szerződtette a 2010-es esztendőre a rutinos Rubens Barrichello mellé és a német egy pole pozícióval bizonyította tehetségét az akkortájt már nem túl versenyképes csapatnál. Ennek ellenére kimaradt a 2011-es szezon küzdelmeiből, idén azonban - immáron másodszorra 2012 után, és egy Saubernél eltöltött, gyengébb év után - a Force India autóját terelgeti. Az év végi második Vitalij Petrov három évet húzott le a száguldó cirkuszban, legjobb eredménye egy harmadik hely. A Forma 1 első orosz pilótája ugyan nem volt kutyaütő, de ekkor már lehetett érezni egy tendencia előszelét. A gazdasági világválság az autósportok királyánál is bekopogtatott és újra a tehetősebb pilóták felé fordultak a csapatok. Az GP2 év végi elszámolásánál tizennyolcadik Karun Chandhok is bizonyítéka ennek, az indiai a Hispania csapatánál mutatkozhatott be a 2010-es esztendőben... Említést érdemel még a tizenhatodik Kamui Kobajasi, aki már a 2009-es év végén bemutatkozhatott a Toyota csapatánál Timo Glock sérülésének köszönhetően. A japán élt a lehetőséggel, egy év kihagyás után idén tért vissza a királykategóriába az előzéskirály.

A GP2 2010-es évadjának első két helyezettje az azóta a Forma 1-ben már futamgyőztes Pastor Maldonado és a három alkalommal dobogóra álló Sergio Perez lettek. Mindketten lehetőséget kaptak a 2011-ben a száguldó cirkuszban, ám ez akkor Maldonado esetében inkább a venezuelai olajtársaságnak, Pereznél pedig a dúsgazdag Carlos Slim barátságának volt köszönhető. Kettőjük küzöl Perez a tehetségesebb annak ellenére, hogy Maldonado már futamgyőztesnek mondhatja magát, csodák csodájára nyerte meg a 2012-ben a Spanyol Nagydíjat a hazai pályán versenyző Alonso előtt. Idén Maldonado Grosjean csapattársaként a Lotusnál, Perez pedig a Force Indiánál száll harcba a pontokért Hülkenberg oldalán. Jerome d'Ambrosio, aki a GP2 tizenkettedik helyén végzett 2010-ben, a Virgin színeiben mutatkozott be a Forma 1-ben, ám hamar eltűnt a süllyesztőben. Az alábbi videón az idei lotusos csapattársakat láthatjuk...

A 2011-es esztendő legjobbjáról, Romain Grosjeanról már esett szó, az ezüstérmes Luca Filippi pedig nem jutott lehetőséghez az F1-ben. A harmadik Jules Bianchi (aki 2010-ben is ugyanitt végzett) azonban már második szezonját kezdhette meg a Marussiánál idén, a Ferrari pártfogoltját nagy tehetségnek tartják a szakemberek, ütőképesebb autót érdemelne, de legalább bent tudott maradni a körforgásban. A negyedik helyezett Charles Pic két év F1-es versenyzés után nem kapott idén szerződést, nem tudott mit kezdeni a gyengécske Marussiával, majd a Caterhammel. A felvételen az Abu-Dzabiban rendezett sprintfutam utolsó körei láthatók, amely futam eredményei nem számítottak ugyan a bajnokságba, ám remek versenyt futottak a fiatalok, köztük a második helyen végző Ericsson, és a remek felzárkózást bemutató Gutierrez.

 A 2012-es esztendő legjobbjai közül a bajnok Davide Valsecchi a Lotus tartalékpilótájaként reménykedett Forma 1-es futamon való részvételen, de ez idáig nem kapott lehetőséget a bizonyításra, csak úgy mint az ezüstérmes Luiz Razia sem. A harmadik helyezett Esteban Gutierrez idén második évét futja a száguldó cirkuszban, eddigi egy pontszerző pozíciója mellett inkább a szponzor pénzei miatt kaphatott újabb lehetőséget az anyagi gondokkal küzdő Saubernél. A 2012-es év negyedik legjobbja, Max Chilton sem inkább a tehetsége miatt kapott lehetőséget tavaly a Marussiánál, édesapja, Grahame az Aon biztosító társaság első embere, így jelentős összeggel járult hozzá fia versenyzéséhez, olyannyira, hogy idén is a mezőny tagja maradt a brit versenyző. 2012 hatodik helyezettje a holland Giedo van der Garde lett, aki tavaly a Caterham csapatánál versenyezhetett, idén a Sauber tartalékpilótája. Alább egy újabb fantasztikus csata, köztük Chiltonnal és van der Gardéval.

Elérkeztünk 2013-hoz, és Marcus Ericssonhoz, az egyetlen versenyzőhöz, aki szerződéshez tudott jutni az idei Forma 1-es szezonra a tavalyi GP2-es mezőnyből. A svéd ráadásul nem is szerepelt túl kimagaslóan, egy győzelemmel végzett a bajnokság hatodik helyén. A Caterham csapatvezetője, Tony Fernandes nem titkoltan azzal indokolta döntését, hogy fizetős pilótára volt szüksége. Ez pedig igazolja azt a tendenciát, melyet végig lehetett követni a GP2 és a Formula 1 kapcsolatának utóbbi éveiben. Hiába nyújt kimagasló teljesítményt egy-egy versenyző a Formula 1 előszobájának tartott GP2-ben, mint például az elmúlt két szezon bajnokai, Davide Valsecchi és Fabio Leimer, ha nincs elég pénze, nem kaphat lehetőséget. Bár láthattuk, nem feltétlenül kutyaütők a "pénzes fiúk", mégis egészségesebb lenne a sportág szempontjából, ha újabb Rosbergek és Hamiltonok kaphatnának lehetőséget.

(Fotók: motorposts.com ,motorsport.com, derepate.it, worldcarfans.co)

Szólj hozzá!

Címkék: Ferrari Mercedes Formula-1 McLaren Forma 1 Lotus GP2 Sauber Formula 1 Bernie Ecclestone Lewis Hamilton Nico Hülkenberg Esteban Gutierrez Sergio Perez Caterham Nico Rosberg Fernando Alonso Kamui Kobajasi Romain Grosjean Pastor Maldonado

A bejegyzés trackback címe:

https://sportfanatiq.blog.hu/api/trackback/id/tr966283091

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása